Under løpetiden forbereder livmoren seg til å ta imot befruktede egg. Slimhinnen og hormonbalansen i livmoren forandres. På grunn av dette og en delvis åpen livmorhals bidrar til at bakterier har lettere tilgang til livmoren. Bakteriene formerer seg og kan skape en alvorlig infeksjon i livmoren.

Symptomer på sykdom opptrer vanligvis 6-8 uker etter løpetid, men kan forekomme fra 1 til 12 uker etter løpetid. Middelaldrende tisper rammes oftest.

Symptomer du som eier skal være obs på:

• forøket drikkelyst og urinering
  • forandring i allmenntilstanden, tispa kan bli nedstemt og slapp
  • dårlig appetitt
  • ofte oppdager eier at dyret slikker seg mye bak, og tispa kan ha blodig utflod fra vulva

Hunden kan ha åpen eller lukket pyometra. Ved åpen pyometra er livmorhalsen åpen, og tispa vil ha pusstilblandet utflod.  Ved lukket pyometra er livmorhalsen lukket og pusset akkumuleres inne i livmoren, tispa blir da ofte akutt dårlig. Etter hvert blir tispa kraftig allment påkjent, og det oppstår en systemisk forgiftningstilstand i kroppen. Sykdommen kan være livstruende, og i noen tilfeller kan livmoren sprekke.

Ved mistanke om pyometra bør man kontakte veterinær. Veterinæren vil da gjøre en grundig klinisk undersøkelse.  Ultralyd eller røntgen tas ofte for å stille diagnosen. Dersom tispa har pyometra er kirurgisk behandling i de fleste tilfeller nødvendig. Før operasjon bør man ta en blodprøve for å kartlegge hvor dårlig hunden er, i tillegg startes intravenøs væskebehandling for å stabilisere hunden slik at hun tåler anestesien bedre.  Å fjerne livmor og eggstokker er i utgangspunktet en enkel prosedyre med lav risiko, men tisper med pyometra er allment påkjent, og dermed er risikoen ved kirurgi og anestesi større. Jo tidligere en får stilt diagnosen og satt i gang behandling, desto bedre er prognosen. Etter en pyometraoperasjon er det viktig å følge med på hunden. Her på klinikken blir tispa observert til hun er helt våken og allmenntilstanden er stabil.

Medikamentell behandling med antibiotika er sjelden vellykket over tid. Man kan stoppe utviklingen dersom livmorhalsen er åpen. Hos avlstisper kan man prøve å kombinere hormonmedikamenter og antibiotika, som sammen kan bidra til å tømme livmoren for puss. Det er da anbefalt å pare tispa på neste løpetid, fordi faren for tilbakefall er stor.

Det finnes faktorer som er med på å øke risikoen for pyometra. Hormoninjeksjoner som brukes i forbindelse med utsettelse av løpetid er en disponerende faktor. Dette er fordi hormonene påvirker tispas normale syklus. Drektige tisper hvor valpene dør i fosterlivet, har også en noe større risiko for utvikling av sykdommen.

På et tidlig stadium er prognosen god. Ta gjerne kontakt med klinikken dersom du har spørsmål om pyometra.