Ca 40 % av tispene som ikke er sterilisert blir innbilt etter løpetid, hvor hardt de er rammet av denne tilstanden varierer.

Etter løpetiden(østrus) går tispen videre i syklusen sin til noe som heter metøstrus, denne perioden varer like lenge som en drektighet. Symptomene kommer gjerne i denne perioden 3-8 uker etter løpetid. Når en tispe blir innbilt tror hun selv at hun skal ha valper og forbereder seg både fysisk og psykisk på å få valper.

Symptomer på innbilt drektighet varierer veldig fra tispe til tispe, her er noen av symptomene de kan utvikle, men en skal være klar over at ikke alle tisper utvikler alle symptomer:

• Atferdsendringer som nedstemthet og «depresjon» , uro og rastløshet, noen blir sløve og sover mye, andre kan vise økt aggresjon mot andre hunder
  • Vektoppgang
  • Oppsvulmet og hoven i jurene, noen produserer klar væske andre produserer melk
  • Noen tisper vil ikke spise i en periode, andre spiser mer enn normalt
  • Økt urinering og drikkelyst
  • Redebygging, noen tisper graver i tepper og prøver å gjøre klar en valpekasse.
  • Adopterer leker, puter eller andre gjenstander som tispen vil bære rundt på

Hva kan en gjøre selv?

Om tispen bygger rede og har adoptert gjenstander kan det være lurt å ta disse bort. Har tispen vært innbilt tidligere er det større sjanse for at hun utvikler det igjen. Da bør en etter løpetid øke mosjon og treningsmengden i form av lydighetstrening eller spor. Det kan også være en fordel å redusere fòrmengden noe på de som legger på seg etter løpetid. Endring av rutinene hjemme kan også hjelpe med å få hunden ut av tilstanden. Om hunden ikke kommer ut av tilstanden selv anbefales en tur til veterinær. Det finnes medisiner (hormoner) som kan tilsettes fòret for å hjelpe hunden ut av tilstanden.

I og med at det noen ganger kan være vanskelig å skille mellom innbilt drektighet og livmorbetennelse(pyometra) bør veterinær ALLTID oppsøkes om en er usikker.