Nyresykdom og nyresvikt

Nyresykdom og videre nyresvikt er en av de vanligste lidelsene og dødsårsakene hos eldre katter. Hva bør jeg som katteeier være oppmerksom på og hva kan gjøres?

Det kan være mange årsaker til at katten utvikler nyresykdom. Infeksjoner i munnhulen eller andre steder i kroppen, hjertesykdom og høyt blodtrykk er noen eksempler på tilstander som kan fremskynde nyresvikt hos eldre katter. I tillegg er noen raser disponert. Dette gjelder bl.a. Persere og siamesere.

Nyresykdom hos eldre katter har vanligvis et snikende forløp, og det kan derfor være vanskelig å oppdage at katten er syk i den tidlige fasen av sykdomsforløpet. Symptomer du som eier bør være oppmerksom på omfatter følgende:

• Vekttap
  • Katten er mindre aktiv og trekker seg bort
  • Endringer i matlyst og/eller drikkelyst
  • Endringer i urineringsmønster, for eksempel tissing inne
  • Vond lukt fra munnen
  • Oppkast

Diagnosen nyresvikt stilles ved hjelp av blodprøver og urinprøver som tas i forbindelse med en utvidet helsesjekk hos veterinær. Dersom nyresykdom oppdages på et tidlig tidspunkt, kan man bremse utviklingen av nyresvikt, og dermed gi katten flere år med god livskvalitet. Diettfôr med lettfordøyelige proteiner av god kvalitet og lavt innhold av bl.a. Salter og fosfor er en viktig del av behandlingen. En del katter vil også innledningsvis ha behov for oppstalling med væskebehandling og medisinering.

Høyt stoffskifte/ Hyperthyreose

Middelaldrende til eldre katter er utsatt for forøket produksjon av stoffskiftehormonet tyroksin (T4) som produseres i skjoldbruskkjertelen. Diagnosen stilles ved hjelp av blodprøver. Høyt stoffskifte hos katt vil føre til at katten gradvis taper vekt til tross for at den spiser godt og er aktiv. I tillegg til avmagring, gjør forhøyet stoffskifte katten utsatt for en rekke andre problemer. Forhøyet stoffskifte kan bl.a. gi diaré og oppkast, forhøyet hjertefrekvens, forstyrrelser i hjerterytmen og høyt blodtrykk.

Behandling av katter med høyt stoffskifte, innebærer at man gir medisiner som reduserer skjoldbruskjertelens hormonproduksjon. Dersom katten ikke har andre underliggende problemer, kan den fungere svært godt ved hjelp av medisinene. I tilfeller hvor dette ikke er tilstrekkelig, kan behandling med radioaktivt jod eller kirurgi være aktuelt.

«Sukkersyke»/ Diabetes mellitus

Høyt blodsukker på katt (hyperglykemi) skyldes en svikt i kroppens normale opptak av og utnyttelse av glukose i maten. Resultatet er at katten vil stå med høyt sukkerinnhold i blodet, mens cellene rundt om i kroppens ulike organer ikke får den energien de trenger. Symptomer på diabetes omfatter bl.a:

• Økt drikkelyst
  • Økt urinering og eventuelt endret urineringsmønster
  • Avmagring til tross for at appetitten ofte er god
  • Nevrologiske symptomer som sjangling, problemer med gangen og slapphet

Behandling av sukkersyke hos katt innebærer bruk av diettfôr som bidrar til et mer stabilt blodsukker gjennom døgnet i tillegg til daglige injeksjoner med insulin. Dersom katten er overvektig, kan den ha god effekt av skifte til diettfôr og vektnormalisering som eneste tiltak.

Tannsykdom

Svært mange middelaldrende til eldre katter har skjulte problemer med dårlig tannhelse og/ eller sykdom i munnhulen. Tannsykdom på katt er trolig underdiagnostisert da det lett kan overses ved en generell helseundersøkelse hos veterinæren. For at man skal få tilstrekkelig oversikt i kattens munn, må katten i de aller fleste tilfeller ha beroligende eller narkose. Man kan da undersøke tenner og tannkjøtt med ulike instrumenter for tannfrakturer, rotbyller og liknende. En del tannsykdom krever også røntgenbilder for påvisning. Det anbefales derfor at alle katter kommer inn til regelmessig tannsjekk i tillegg til den årlige helsesjekken som gjøres i forbindelse med vaksinering.

Symptomer ved tannproblemer hos katt omfatter bl.a. dårlig ånde og lukt fra munnen. Katten vil normalt ikke gi utrykk for smerte eller vise tegn på problemer med spising før i uttalte tilfeller. Forebygging og behandling av tannsykdom hos katt innebærer fjerning av plakk og tannstein på et tidlig tidspunkt og trekk av tenner som er smertefulle for katten.

Oppfølging av katters tannhelse er et av de viktigste tiltakene for å gi eldre katter god livskvalitet.