Sykdommen rammer rev og hunder og smitter ikke til mennesker. Fransk hjerteorm trenger en mellomvert, en snegle, hvor den utvikler seg, og kan derfor ikke smitte direkte fra hund til hund.

Hund og rev blir smittet ved å spise snegler eller snegleslim med parasittlarver. Larvene vandrer fra tarm til høyre hjertekammer og lungearterier. I lungearteriene utvikles larvene til voksne parasitter. Hunnlarvene legger egg som klekkes og larvene vandrer deretter til lungevevet. Hunden hoster larvene opp, svelger de igjen og til slutt kommer de ut i avføringen til hunden. Fra hunden blir smittet går det minimum 6—7 uker før de begynner å vise symptomer. Infeksjon med fransk hjerteorm er som regel en kronisk sykdom og det kan ta måneder eller år før hunden får symptomer.

Symptomer er sløvhet, hoste og pustebesvær. Hunden puster gjerne fortere enn normal og hoster ved anstrengelse. Mer alvorlige symptomer kan være blødningsforstyrrelser, bakbeinlammelse og hjertesvikt. Ubehandlet infeksjon kan være dødelig. For å stille en diagnose er vi avhengig av avføringsprøve. I og med at parasitten finnes i avføringen er det ekstra viktig å plukke opp avføringen etter hunden. Generelt er det ikke nødvendig med forebyggende behandling, men oppholder du deg i områder med mye rev eller reiser med hunden til utlandet anbefales det å behandle forebyggende.

Fransk hjerteorm ble første gang påvist hos rødrev i Norge, i Ski kommune nå i mars. Parasitten er utbredt i øvrige land i Europa, Nord- og Sør- Amerika og Afrika. Det har vært et økende antall påvisninger i Sverige og Danmark de siste årene. Skal du ut å reise bør du derfor kontakte veterinær før du reiser for å snakke om forebyggende behandling.
Kilde: Veterinærinstituttet