Fiv – felint immunodeficiency virus

Dette viruset kalles ofte for kattens AIDS virus. Det er ufarlig for mennesker, men kan gi store helseproblemer for katter som smittes.

Viruset spres med spytt og smitter ofte gjennom bitt. Derfor er ukastrert hannkatter særlig utsatt siden disse ofte sloss mer enn kastrerte hannkatter og hunnkatter. Smitten kan også spres via parring og fra mor til foster når de er i livmoren. Katter kan være smittet, men ikke vise symptomer og derfor spre viruset videre.

Symptomer på Fiv:

• Avmagring
  • Diaré
  • Kroniske luftveissymptomer
  • Kroniske hudinfeksjoner
  • Forstørrede lymfeknuter
  • Kraftig tannkjøttbetennelse i sene faser av sykdommen

Sykdommen stilles ved hjelp av blodprøve. Katter som er smittet skal holdes inne slik at smitten ikke kan spres til andre katter. Man skal forsøke å ha så liten stressbelastning som mulig av katten. Katter som er smittet med Fiv trenger god oppfølging hos veterinær.

FeLV – Felint leukemi virus

FeLv er ikke vanlig, men kan forekomme i Norge. Det vaksineres ikke rutinemessig for dette i Norge siden forekomsten er svært lav.

Viruset svekker kattens immunforsvar og gjør katter som er smittet mer utsatte for infeksjoner og kreft enn hva andre katter er. Viruset smitter via spytt (bitt eller slikker hverandre), intrauterint (foster kan smittes av mor når det er i livmoren), eller via morsmelken. Kattunger og eldre katter er særlig utsatt.

Symptomer på FeLV:

• Åndenød (dyspne)
  • Dårlig appetitt og avmagring
  • Feber
  • Gingivitt/stomatitt
  • Bleke slimhinner
  • Fosterdød/infertilitet
  • Evt forstørring av lymfeknuter

Sykdommen stilles ved hjelp av blodprøve. Katter kan være bærere av viruset, men trenger ikke å være syke. Ofte er katten smittet i 3-4 år før den blir syk. I dette tidsrommet kan katten ha smittet mange andre katter.

Katter som får påvist FeLv kan fortsatt leve et normalt liv, men trenger nøye oppfølging av veterinær. De skal videre ikke slippes ut, men holdes utelukkende inne slik at de ikke kan smitte andre katter.