Tann­behandling

Sykdomstilstander i munnhulen hos hund og katt er svært utbredt og kan være smertefulle. Den viktigste måten å bevare en god tannhelse hos ditt kjæledyr er daglig tannpuss og jevnlig tannbehandling.

Tannpuss forebygger og forsinker oppbygningen av tannstein, samt at du som dyreeier raskere oppdager endringer eller tegn til sykdom i munnhulen. Tyggebein og andre tannprodukter kan være et godt supplement til tannpuss, men kan dessverre aldri erstatte effekten av daglig tannpuss.

Enkelte hunder og særlig katter vegrer seg gjerne for å pusse tenner, hos disse pasientene ser vi ofte at det er behov for å fjerne tannstein fra 1-2 års alder. Noen raser er mer disponert for tannsykdommer enn andre grunnet arvelige faktorer eller feilstilling av tenner. Erfaringsmessig ser vi at mindre hunderaser har en tendens til å få tannstein tidligere og hurtigere enn vi ser hos mange av de større hunderasene. Enkelte rasekatter har også noe større forekomst av tannhelseproblemer enn andre. Mange hunder og katter kommer på Smådyrklinikken i Haugesund 1-2 ganger i året for tannsjekk og tannsteinfjerning. Pasienten legges i narkose for å muliggjøre en grundig undersøkelse av hele munnhulen og tennene. Hver tann undersøkes med tanke på brukne tenner, lommedannelser i tannkjøttet og fjerning av tannstein. Ved mistanke om sykdom i beinvevet som omgir røttene eller røttene i seg selv anbefales det tannrøntgenundersøkelse.

Hos pasienter med tannhelseproblemer viser det seg gjerne med dårlig ånde, løse tenner eller tenner som er dekket med tannstein, sikling, problemer ved spising, blødninger fra munnhulen eller mer uspesifikke tegn som tap av appetitt og/ eller vektreduksjon. Skulle dette være tilfellet for ditt dyr er det viktig at en veterinær undersøker tennene og munnhule og anbefaler videre behandling der det er nødvendig.

Smådyrklinikken i Haugesund har veterinær med videreutdanning innenfor tannhelse og vi har videre en velutstyrt tannenhet med trykkluftbor, ultralydscaler, digitalt tannrøntgen og god kompetanse innenfor behandling og forebygging av en rekke tannlidelser.

tannbehandling